پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

چگونه استخر را ضد عفونی کنیم؟

۶ بازديد


چگونه استخر را ضد عفونی کنیم؟
استخرهای شنا توسط میکروارگانیسم ها آلوده می شوند. بین یک میلیون تا یک میلیارد میکروارگانیسم توسط هر شناگر به آب اضافه می شود. میکروارگانیسم ها را می توان در آب نیز یافت. در نتیجه یک ماده ضد عفونی کننده به آب اضافه می شود تا عوامل بیماری زا را از بین ببرد.


اگر تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد طراحی استخر و ضوابط طراحی استخر دارید، توصیه می کنیم به سایت اطلس موج مراجعه کنید.


الزامات ضد عفونی کننده های مورد استفاده برای تمیز کردن آب استخرهای شنا سختگیرانه است. آنها باید غیر تحریک کننده، برای شناگران بی خطر، در غلظت های کم فعال باشند و فعالیت خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.


از آنجایی که آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به طور مداوم به آب اضافه می‌شوند، ضدعفونی‌کننده‌های تصفیه استخر، بر خلاف ضدعفونی‌کننده‌های آب آشامیدنی، باید در خود استخر فعال باشند. در نتیجه غلظت ماده ضد عفونی کننده باقیمانده باید در آب ثابت بماند. استفاده از ضدعفونی کننده باید ایمن و اندازه گیری آن آسان باشد.


در واقع، کلر به آب اضافه می شود تا میکروب ها را از بین ببرد و اسید هیپوکلرو تشکیل می دهد، اسید ضعیفی که باکتری های سالمونلا و E. coli را از بین می برد. علاوه بر این، میکروب هایی را که به بیماری های اسهالی کمک می کنند، از بین می برد.


میکروارگانیسم ها می توانند استخرها را آلوده کنند. بین یک میلیون تا یک میلیارد میکروارگانیسم توسط هر شناگر به آب اضافه می شود. میکروارگانیسم ها را می توان در آب نیز یافت. در نتیجه یک ماده ضد عفونی کننده به آب اضافه می شود تا عوامل بیماری زا را از بین ببرد.


الزامات ضد عفونی کننده های مورد استفاده برای تمیز کردن آب استخرهای شنا سختگیرانه است. آنها باید غیر تحریک کننده، برای شناگران بی خطر، در غلظت های کم فعال باشند و فعالیت خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.


از آنجایی که آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به طور مداوم به آب اضافه می‌شوند، ضدعفونی‌کننده‌های تصفیه استخر، بر خلاف ضدعفونی‌کننده‌های آب آشامیدنی، باید در خود استخر فعال باشند. در نتیجه غلظت ماده ضد عفونی کننده باقیمانده باید در آب ثابت بماند.


استفاده از ضدعفونی کننده باید ایمن و اندازه گیری آن آسان باشد. در واقع، کلر به آب اضافه می شود تا میکروب ها را از بین ببرد و اسید هیپوکلرو تشکیل می دهد، اسید ضعیفی که باکتری های سالمونلا و E. coli را از بین می برد. علاوه بر این، میکروب هایی را که به بیماری های اسهالی کمک می کنند، از بین می برد.

روش های ضد عفونی کننده آب استخر شنا

راهکارهایی برای پاکسازی آب استخر

شستشوی کلر یا خورنده معمولاً برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده می شود. کلر سه کاربرد دارد:


  • کپسول های حاوی گاز کلرید
  • کلر به شکل مایع که به آب نمک نیز معروف است.
  • کلری که جامد است و به صورت پودر یا گرانول می آید.

ایزوسیانورات کلر، هیپوکلریت کلسیم (گرانول یا قرص)، هیپوکلریت سدیم (سفید کننده مایع) یا گاز کلر برای تصفیه استخرها استفاده می شود. ماده ضد عفونی کننده فعال، اسید هیپوکلرو (HOCl) هر زمان که هر یک از این مواد با آب تماس پیدا کند آزاد می شود. علاوه بر این، اسید سیانوریک یا یک تثبیت کننده به ایزوسیانورات های کلردار اضافه می شود، دسته ای از ترکیبات شیمیایی که شامل سدیم دی کلرو ایزوسیانورات و تری کلرو ایزوسیانورات است. اشعه ماوراء بنفش خورشید با افزودن یک تثبیت کننده که می تواند جداگانه اضافه شود، به کاهش کلر اضافی در آب کمک می کند. برای آشنایی با ضوابط طراحی استخر خانگی به اطلس موج مراجعه کنید.

استخر شنا باید چگونه باشد؟

پرمصرف ترین ضدعفونی کننده ها و اکسید کننده ها برای استخرهای شنا، ضدعفونی کننده های حاوی کلر هستند. به طور معمول، کلر به عنوان هیپوکلریت (OCl -) یا هیپوکلرو اسید (HOCl) اضافه می شود.


در آب، میکروارگانیسم های بیماری زا توسط کلر از بین می روند. کلرامین که چشم و غشاهای مخاطی را تحریک می کند، در صورت وجود کلر اضافی تولید می شود. بنابراین، برای جلوگیری از تشکیل کلرامین، مقدار کلر مصرفی باید دقیقاً کنترل شود.


حداقل و حداکثر غلظت کلر مشخص شده است که حداقل غلظت برای استخرهای شنا 0.5 میلی گرم در لیتر و حداکثر غلظت 1.5 میلی گرم در لیتر است. کاهش غلظت کلر نامطلوب است زیرا احتمال بیماری های منتقله از طریق آب را افزایش می دهد.


علاوه بر این، pH آب ممکن است مقدار کلر مورد نیاز را کاهش یا افزایش دهد، بنابراین مقدار pH باید به صورت روزانه اندازه‌گیری شود و بین ۶.۸ تا ۷.۸ باشد. به عنوان مثال، کلر آزاد در غلظت 70 درصد در pH 7 وجود دارد، اما در pH 8.0 به 20 درصد کاهش می یابد. در واقع، کلر آزاد در pH پایین اثر قوی تری دارد.


فعالیت مواد ضد عفونی کننده و رفتار مواد تولید شده در هنگام ضدعفونی استخر تحت تأثیر دما و رطوبت هوا است. گاز کلر هنگام استفاده از هیپوکلریت سدیم تولید می شود زیرا با اسید اضافه شده واکنش می دهد تا PH آب را کاهش دهد. این گاز باید حذف شود زیرا می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد و مواد را خورنده کند.

بوی استخر است یا بوی کلر؟ 

علاوه بر این، کلرامین ها، که زمانی تولید می شوند ضدعفونی کننده های کلر و اوره واکنش می دهند، خورنده هستند. مواد شیمیایی معمولاً در استخرهای سالم بوی خوبی ندارند. بوی کلر در آب استخر می آید، اما استخری که به خوبی مدیریت می شود نباید چنین بویی داشته باشد. ترکیبات کلر که به نام کلرامین نیز شناخته می شوند، پس از تصفیه نامناسب در آب استخرها تجمع می یابند، نه خود کلر که عامل ایجاد بو است. آمین حاصل ترکیب دو ماده است.


این شامل موارد زیر است: 1) ضدعفونی کننده های کلری که به استخرها اضافه می شود تا آنها را تمیز نگه دارند. 2) عرق، روغن و ادراری که شناگران از بدن خود وارد استخر می کنند. از کلر می توان برای خلاص شدن از شر کلرامین ها استفاده کرد. به منظور از بین بردن آمونیاک و ترکیبات آلی که با کلر ترکیب می شوند و کلرامین تولید می کنند، کلر اضافی به عنوان "تصفیه شوک" یا "سوپر کلریناتور" به استخرها اضافه می شود.

شوک درمانی در آب استخر

شوک درمانی در آب استخر فرآیندی است که در آن مقدار زیادی ماده شیمیایی اکسید کننده به آب اضافه می شود تا از شر آمونیاک، آلاینده های حاوی نیتروژن و آلاینده های آلی خلاص شود. جلبک ها و باکتری ها را نیز می توان با افزودن کلر به عنوان درمان شوک کنترل کرد.


پس از شنا، شناگران ممکن است نگران «کلر بیش از حد در استخر» باشند اگر چشمانشان تحریک یا قرمز شود. با این حال، کمبود کلر در آب استخر معمولاً علت تحریک آب استخر است. بخشی از کلر موجود در آب که با آمونیاک، آلاینده های حاوی نیتروژن و سایر مواد آلی مانند عرق، ادرار و فضولات شناگران واکنش نشان داده و مخلوط شده است. برخلاف آنچه اکثر مردم معتقدند، بوی قوی کلر نشانه وجود کلر بیش از حد در استخر نیست. بلکه یک علامت هشدار است که ممکن است برای رفع مشکل به یک "دوز فوق العاده" نیاز باشد. برخی از کلرامین ها نیز می توانند باعث تحریک چشم و بوی کلر شوند.


آب استخر از شوک درمانی مواد شیمیایی اکسید کننده بیشتری دریافت می کند. این دوز اضافی از شر آلاینده های آلی خلاص می شود، ترکیبات آمونیاک و نیتروژن را اکسید می کند و در صورت استفاده از کلر برای خلاص شدن از بوی بد کلرامین، آب را تمیز می کند. علاوه بر این، بسیاری از محصولات شوک کلر حاوی دستورالعمل هایی در مورد نحوه کشتن باکتری ها و جلبک ها هستند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.